A huge collection of 3400+ free website templates www.JARtheme.COM WP themes and more at the biggest community-driven free web design site

CHEN XIAO WANG

Tłumaczenie z chińskiego: Bu See Jasmine
Tłumaczenie z angielskiego: Adam Wypart

  1. Staraj się ćwiczyć Tai Chi Chuan w miejscu, które  jest  spokojne,  ciche i  dobrze wentylowane. Podłoże, na którym ćwiczysz powinno być równe (płaskie). Jeśli ćwiczysz na świeżym powietrzu, wybieraj takie miejsca, w których nie ma zbyt dużego wiatru. Jeśli ćwiczysz w zamkniętych pomieszczeniach otwórz okna, aby umożliwić cyrkulację świeżego powietrza w całym pomieszczeniu (ale unikaj przeciągów - przyp. tłum.). Świeże powietrze będzie miało pozytywny wpływ na zdrowie i trening. 
  2. Jest takie powiedzenie w kręgu osób uczących się sztuki walki 'er shang qi, Shang Bao wei'. Gdy jesteś głodny, ćwiczenie szkodzi twojej Qi, a kiedy jesteś zbyt pełny, ćwiczenie szkodzi twojemu układowi pokarmowemu - co w pełni pokrywa się ze zdrowym rozsądkiem. Kiedy jesteś zbyt głodny lub zbyt najedzony nie powinieneś angażować się w zbyt męczące ćwiczenia. Jeśli nie masz wyjścia i możesz ćwiczyć jedynie wkrótce po posiłku, podejmuj tylko bardzo lekki trening.
  3. Zawsze zaczynaj od wysokich postaw w celu uelastycznienia stawów. Kiedy czujesz się wystarczająco zrelaksowany i rozgrzany, możesz kontynuować praktykę w bardziej wymagających średnich lub nawet niskich postawach. W ten sposób zmniejszysz ryzyko naderwania mięśni lub doznania innych urazów.
  4. Bezpośrednio po treningu nie należy siadać aby odpocząć. Lepiej jest pochodzić nieco do czasu uregulowania oddechu, tj. powrotu do normalnego rytmu, dopiero wtedy można usiąść.
  5. Trzeba przyjąć do wiadomości, że w treningu sztuk walki, nie wolno próbować przyspieszać postępu trenując ponad swoje możliwości. To nie działa w ten sposób. Nie ma tutaj drogi na skróty. Oznacza to, że musisz rozwijać się stopniowo, krok po kroku. Trenuj z umiarem. Reguluj częstotliwość treningu, intensywność i poziom trudności w oparciu o wysokość swoich postaw, w zależności od wieku, kondycji i zdrowia fizycznego. Zasada jest taka: jeśli czujesz się dobrze po treningu, jesteś po nim zrelaksowany i ożywiony, to znaczy, że ćwiczyłeś z optymalną intensywnością i na właściwym dla siebie poziomie. Z drugiej strony, jeśli czujesz się rozedrgany, zmęczony i dłużej niż inni odzyskujesz regularny oddech, to znaczy, że trening wykraczał poza aktualne możliwości organizmu. W takim przypadku, należy odpowiednio złagodzić swój trening.
  6. Przysłowie mówi: 'lian ru xing quan ni shui zhou, bu jing ci tui'. Dosłownie oznacza to, że nauka Tai Chi Chuan jest jak podróż łodzią płynąca pod prąd. Jeśli nie będziesz wystarczająco zdeterminowany by ciągle przeć do przodu, zostaniesz z prądem zepchnięty w tył. Klucz do nauki Tai Chi Chuan leży w wytrwałości. Dopiero wtedy gdy przez dłuższy czas regularnie poświęcasz się praktyce możesz osiągnąć sprawność ciała i umiejętności samoobrony. Faktycznie, nauka Tai Chi Chuan rozwija samodyscyplinę i determinację. Dzięki niej, nawet jeśli nie masz dobrego nastroju albo ogarnia Cię lenistwo, będziesz w stanie pokonać wewnętrzne słabości i zmobilizować się do treningu. W takiej sytuacji warto rozpocząć ćwiczenie od łagodnych, wysokich postaw. Jeśli nie jesteś w stanie w pełni kontrolować swoich emocji, nie będziesz mógł skupić się na prowadzeniu Qi. Jeśli będziesz starał się trenować w niższych postawach, nie będziesz w stanie utrzymać ciągłości przepływu Qi, łatwo zostanie on przerwany i nie osiągnie swojego 'Shao jie', czyli czubków kończyn. W takim przypadku, stwierdzisz, że postawy są niewygodne, co może mieć negatywny wpływ na Twoje wnętrze. A zatem, kiedy nie czujesz się najlepiej, proszę nie próbuj trenować intensywnie, czy w niskich pozycjach dopóki ciało i umysł nie 'rozruszają się' i nie wydzieli się odpowiednia ilość adrenaliny, która wprowadzi Cię w odpowiedni nastrój. Tylko wtedy gdy Twój stan psychiczny i fizyczny jest na odpowiednim poziomie możesz praktykować z typową intensywnością i na standardowym poziomie.
  7. Kobiety w okresie miesiączki mogą kontynuować trening Tai Chi Chuan z odpowiednią dla siebie intensywnością, co przyczyni się do regulacji i utrzymania przepływu krwi i Qi wzdłuż meridianów. Mówi się: 'tong ci tong bu, bu tong ci tong', czyli: gdy odczuwamy ból organu wewnętrznego, oznacza to, że równowaga w organizmie jest zakłócona. Z drugiej strony, kiedy Qi gładko płynie przez meridiany nie będziemy czuć dyskomfortu. W związku z tym nie ma nic złego w lekkim treningu Tai Chi Chuan w tym okresie. W rzeczywistości, ćwiczenie Tai Chi Chuan, może nawet przyczynić się do zapobiegania lub złagodzenia różnych bólów brzucha związanych z menstruacją.
  8. Kobiety w ciąży również mogą kontynuować praktykę Tai Chi Chuan. Powinny jednak ćwiczyć bardzo delikatnie, bez energicznych czy agresywnych ruchów. W przypadku ruchów, które są bardziej wymagające, czy dynamiczne mogą po prostu wykonać ich uproszczoną wersję, zbliżoną do oryginalnych form, zachowując jednak intencję mocnego i solidnego ruchu. (na przykład: nie tupiemy, nie używamy fajing itp.). Wykonując regularnie lekkie ćwiczenia Tai Chi Chuan w czasie ciąży można uniknąć wzdęcia czy zaparcia. Poprawia się metabolizm, co również ułatwia donoszenie ciąży. Jest to korzystne nie tylko dla matki, ale również dla płodu.
  9. Jeśli czujesz pragnienie lub suchość w gardle podczas ćwiczenia, możesz napić się trochę ciepłej wody, aby zwilżyć gardło. Z jednej strony, picie zbyt dużej ilości wody podczas treningu zwiększa obciążenie dla układu pokarmowego i powoduje powstanie niepotrzebnego stresu (dla organów wewnętrznych - przyp. tłum.), co jest szkodliwe. Z drugiej strony, trening sprawia, że pocimy się i tracimy dużo soli i elektrolitów, co także nie jest dobre dla naszego organizmu. Szczególnie w czasie upałów, kiedy jest większa skłonność do pocenia się, warto dodać trochę soli do wody pitnej aby ugasić pragnienie i uzupełnić utracone elektrolity. Po treningu nie powinno się spożywać zimnych płynów dlatego, że ciepło wytwarzane w organizmie pod wpływem treningu silnie kontrastuje z chłodem wprowadzonego płynu. Powoduje to brak równowagi, który zakłóca przepływu krwi i Qi.
  10. Jeśli chodzi o strój do treningu Tai Chi Chuan, to nie jest wymagane wiązanie  pasa w talii, jak to ma miejsce w innych sztukach walki. Wystarczy upewnić się, że zapięcie w pasie jest odpowiednie dla Ciebie i nie przeszkadza, ani nie utrudnia ruchu ani oddechu.
  11. Pamiętaj, by po treningu Tai Chi Chuan nie wachlować się i natychmiast nie siadać. Należy natomiast od razu wytrzeć pot, aby zapobiec przeziębieniu. Musisz 'bi bi ru feng Jian', czyli unikać wiatru (przeziębienia) tak samo jak strzały.

                                   "Biuletyn Akademii Sztuk Walki Dao" [ www.dao.pl ]